Fraktale. Dzielenie czesanki.

Zwykły wpis
Dziś o sposobie dzielenia czesanki w technice fraktali. Czesanka przyszła pocztą w postaci kolorowego warkocza (1) (po.ang. roving albo braid). Rozplatamy go otrzymując długą  wstęgę (2). Teraz zaczynamy dzielić włókna, rozdzierając jeden koniec wstęgi pośrodku i dzieląc ją wzdłuż, na dwie cieńsze tak jak wskazano na zdjęciu (3). Otrzymujemy w ten sposób dwie wstęgi, oznaczone na zdjęciu (4) jako 1/2. Jedną z tych połówek przędziemy w tej postaci. Drugą dzielimy jeszcze raz (tak jak pokazano na zdjęciu nr 3) wzdłuż na jeszcze cieńsze dwie wstęgi (oznaczone jako 1/4 na zdjęciu nr 5). Na zakończenie każdą 1/4 dzielimy jeszcze raz wzdłuż, otrzymując cieniuśkie paski gotowe do przędzenia (6).
Teraz w zależności od upodobań, można prząść wszystkie 1/8 w tym samym kierunku (w moim przypadku od brązu do zieleni), albo zmienić kierunek jednego, bądź kilku pasm i prząść je od zieleni do brązu. Wybór jest wasz. Ja przędłam od brązu do zieleni wszystkie cztery 1/8ki. 
Kiedy single są gotowe, na jednej szpulce jest pojedyncza nić z 1/2 czesanki. Na drugiej pojedyncza nić z czterech 1/8. Splecione razem w 2ply (podwójną nić) są gotowe na kąpiel i młuckę, a póżniej szuszenie. Ale najpierw trzeba nić zdjąć ze szpulki, zmierzyć i zabezpieczyć przed splątaniem.
Przewijam włóczkę ze szpulki na karuzelę (pojęcia nie mam jak się to to po naszemu nazywa, z angielska yarn swift). Na jedno jej okrążenie przypada 150cm nici. Liczę więc, ile nitek mam nawiniętych na karuzelę, mnożę razy 1,5 metra i już wiem, że mam 310 metrów włóczki. Teraz zabezpieczam nitki, żeby się nie splątały w kąpieli, wiążąc je kawałkiem sznurka w ósemki (patrz zdjęcie powyżej, lewy, górny róg). Ściągam z karuzeli i tymczasowo związuje w motek. Włóczka jest już prawie gotowa.

PS: Zostałam dokształcona przez Ewę, że karuzela po naszemu to „motowidło”.

7 responses »

  1. Jagienko , super wykład.
    Bardzo mi się ta metoda podoba , czekam na kolorową czesankę:)) i aż mnie skręca żeby zacząć.
    Tylko mój problem to 2ply / niezbalansowane , czyli mi sie wykręca , za dużo skrętu czy jak??

    A czy np. z kolorowych /nie farbowanych ręcznie czesanek można to samo zrobić?
    Pewnie tak…?

  2. Jagienko, pięknie to wszystko opisałaś. Włóczka uzyskana w ten sposób jest bajeczna 🙂
    Podziały pasm czesanki sprawiają , że jest jej coraz mniej i na jedną sekwencję koloru z pierwszego, nie dzielonego pasma przypada
    sekwencja złożona ze wszystkich kolorów cienkiego pasemka 1/8 ?

  3. Na jedna część koloru A z niedzielonej czesanki (1/2) powinno przypaść kilka kolorów z czesanki dzielonej (1/8). Czy będą to wszystkie kolory (np.A,B,C i D) zależy od tego, jaki jest stosunek kolorów w oryginalnej czesance. Jeśli np. mamy krótki odcinek koloru A i D i bardzo długi koloru B i C to przypuszczam, że po skręceniu 2ply na A i D przypadnie tylko AB (z 1/8) a na B i C mogą przypaść wszystkie 4 kolory. Spróbuję to rozrysować następnym razem. Generalnie nie ma reguły na to ile kolorów przypada na każdą sekwencję. Dużo zależy też od sposobu przędzenia.

    A co do niefarbowanych czesanek, to oczywiście, że można tak poeksperymentować. Byle nie w jednym kolorze, bo otrzymamy nic więcej jak jednokolorową 2ply. Ale weź np. biały na 1/2; szary na 1/8, brąz na 1/4 (i podziel ja na 2 pasy po 1/8) i biały na 1/8. 2ply powinno wyjść biało-szare, biało-brązowe i czyste biało-białe.

  4. Dzięki za ten foto-kursik. Od razu łatwiej mi zrozumieć o co chodzi. No i włóczka bardzo ładna wyszła 🙂 Czuję że i ja się zakręcę na etsy …

  5. Kolory na zdęciach koszmarne. Może dziś uda mi się zrobić porządne zdjęcia włóczki juz po praniu i suszeniu. Czekam na wyniki waszych eksperymentów.

  6. Czesanki do filcowania są bardzo różnego gatunku i
    generalnie się nadają, ale trzeba zwrócić uwagę, aby włókna były dostatecznie długie.Bardzo dobrą czesankę z polskich owiec można kupić w polskiej firmie – POLTOPS.

Skomentuj

