Barwy natury -grzyb na pniu, nieznanego mi gatunku

Zwykły wpis

Do sięgnięcia po grzyby, jako źródło barwnika do farbowania, zachęciły mnie wspaniałe kolory , które uzyskuje Leena Riihelä , mieszkająca w Finlandii. O jej pełnym inspiracji i przepisów blogu i sklepie internetowym, powiedziała mi Lea , której bardzo dziękuję :).

Dzisiaj przyniosłam z lasu pełen koszyk grzybów, nazywanych na Kaszubach ” trujakami” i garść jadalnych kurek. Kurki powędrują do niedzielnej jajecznicy, a grzyby do garnka z wodą i dodatkiem ałunu. Zobaczymy, co za kolor w nich siedzi .

Pierwszy eksperyment przeprowadziłam jednak z grzybem rosnącym parę metrów od domu , a efektem farbowania jest włóczka w żywym zielonym kolorze .

Przepis na kolor : 1litr wody, grzyb, łyżeczka ałunu, łyżeczka siarczanu  żelaza. Gotować na wolnym ogniu dwie godziny. Wełna farbowana przez 30 minut.

Wydaje mi się , że tego grzyba można często spotkać w lasach iglastych.
Może ktoś wie, co to za gatunek ?
Okazało się , że  środek grzyba jest zamieszkały…

od prawej : pierwsze i drugie farbowanie, ciemniejszy kolor
 po dodaniu łyżeczki octu, wełna niefarbowana dla porównania
22 responses »

  1. A dziękuję bardzo :)Chyba najbardziej lubię w farbowaniu ten element zaskoczenia, kiedy kolor wychodzi zupełnie inny, niż ten którego się spodziewałam.
    Jak już zielska mi przekwitną , to udam się do Twojego sklepiku po kolorowe czesanki :)Jestem tylko bardzo ciekawa, co to za wełnę masz na składzie ? I czy nadaje się też do przędzenia?

  2. Zapraszam, zapraszam:)
    na składzie mam czesankę z owieczek polskich, hiszpańskich oraz południowo-amerykańskich merynosów a także czesankę akrylową (polecaną szczególnie dla osób uczulonych na wełnę owczą – a jest takich osób całkiem sporo). Wszystkie jak najbardziej nadają się do przędzenia.
    Przędze i filce, które tu zaprezentowałam pochodzą właśnie z tych czesanek.
    Ich zaletą jest przede wszystkim powtarzlność i trwałość koloru – co dość trudno uzyskać farbując wełnę w domowych warunkach.

  3. Z trwałością to jeszcze nie wiem, ale masz rację, co do powtarzalności. W tym roku robię próbki, małe motki, a w przyszłym będę farbowała większe partie wełny, sprzędzione zimą i jestem bardzo ciekawa, czy uda mi się powtórzyć kolory.
    Czy czesanki, które masz bardzo się od siebie różnią grubością ?
    Jaka przędła Ci się najlepiej ?

  4. Czasanki mają grubość: polska 28 mikronów, hiszpańska 26 mikr., poł-amer. 24 mikronów
    a ta akrylowa to nie wiem, ale cienka jest – może jakieś 18 mikronów.
    Właściwie to wszystkie czesanki przędą się tak samo dobrze, te cieńsze są bardziej delikatne a grubsze, bardziej szorstkie łatwo „chwytają” w przędzeniu, ale ja najbardziej lubię te melanżowe – ze względu na urokliwe kolory chyba:)

  5. Chodzi o zapach utrwalony w wełnie. Kiedyś w mądrej książce zielarskiej przeczytałam rosyjski przepis na blask włosów – cebula i okład!
    Włosy były piękne, ale zapach okropny! Nawet po wielu myciach i odżywkach kiedy się spociłam to zapach się ulatniał.

  6. Kolor piękny lecz czy trwały ? ? ?
    Co to za grzyb, trudno powiedzieć bo mało danych, sądząc po zdjęciu wydaje się że może to być Gloeophyllum sepiarium po polsku siatkowiec płotowy, ale grzyb ten rośnie na drewnie nie na żywym drzewie, a mam podejrzenia że to jakaś huba w odziomku drzewa, więc może coś innego ? ? ? Sprawdź w internecie bo będzie zdjęcie i szczegółowy opis.
    Pozdrowienia dla wszystkich dzielnych prządek.
    Kasia z Wrocławia (Kama)

  7. Kasiu, czy trwały, to się dopiero przekonam, jak poleży parę miesięcy w koszyku 🙂 Mam nadzieję , że tak, bo lubię ten odcień zielonego .
    Ja też Cię pozdrawiam serdecznie:) Będziesz w okolicach Pracowni pod koniec września ?

  8. Powinnam być coś kole tego. Wybieram się lecz jeszcze nie znam terminu. Prześlij mi telefon pocztą elektroniczną dla łatwiejszego kontaktu.
    Pozdrawiam Kasia

Skomentuj

