Powitanie!

Zwykły wpis

To ja dziś spróbuję możliwości nowej platformy i przy okazji się przedstawię. Mam na imię Dominika i obecnie mieszkam w Trójmieście. Zajmuję się głównie rekonstrukcją historyczną, ale też trochę dłubię współczesnych rzeczy. Interesuje mnie wszystko od początku – raz prawie wpakowałam się w hodowlę owiec wrzosówek, niestety warunki nie pozwoliły, choć nadal jest opcja że kiedyś sobie niewielkie stadko sprawię 🙂

Wreszcie po długim czasie podczytywania i niekiedy komentowania, odważyłam się zapytać o możliwość przyłączenia się do oficjalnego grona Prządek 😀

Miło mi że będę teraz mogła współtworzyć tego bloga.

Od ponad roku przędę na wrzecionie, bawię się barwieniem naturalnym, obrabiam wełnę i nieco filcuję. Ostatnio udało mi się opanować kołowrotek – niestety jedynie elektryczny bo taki posiadam a opiszę go dokładniej w którymś kolejnym poście, bo to dosyć kuriozalna konstrukcja 😉

A tak wygląda:

A poniżej także moje wrzeciona. Oprócz tego drewnianego (które dostałam od Rity/Moiraine :-)) wszystkie zrobiłam sama. To są te prząśliki, które używam bo sporo swego czasu eksperymentowałam z różnymi kształtami i wagami i nie wszystkie mam osadzone, bo mi się nie sprawdziły albo po prostu nie pasowały.

No i na koniec pochwalę się moimi ostatnimi wełenkami. Jestem z nich bardzo dumna bo zrobione zostały już na kołowrotku, a nie na wrzecionie 😀 Wszystkie są z polskiej wełny z Poltopsu, na której zwykle pracuję (choć przymierzam się powolutku żeby zamówić sobie  kilka szlachetniejszych próbek).

PS: chyba udało mi się z grubsza opanować z czym się je ten interfejs. Jeśli jednak coś wyszło nie tak, to czuję się  na razie upoważniona do zwalenia winy na moją nieznajomość systemu ;-D

pozdrawiam

7 responses »

  1. Witaj serdecznie na blogu 🙂
    Przyznam Ci się, że oglądałam już Twój kołowrotek na blogu, ale nie jestem w stanie do końca wyobrazić sobie jak działa. Dlaczego on ma dwie szpulki ?

  2. A ja szczerze przyznam że nie mam pojęcia do czego ta szpulka po prawej służy. Do przędzenia używam wyłącznie tej przy skrzydełkach. Przypuszczam że wujkowi (który tę maszynerię skonstruował) było potrzebne coś co ustabilizuje cały system, żeby kółka napędowe się nie przesuwały po tym bolcu. Ewentualnie można chyba tą szpulkę użyć do skręcania kilku nitek, ale mnie osobiście wydaje się że nie ma to większego sensu, bo łatwiej już zrobić kłębek. Uprzedzając pytanie – wujek jest już na lepszym świecie, a ciotka nie pamiętała w ogóle idei działania ustrojstwa, więc nie mam kogo spytać. I tak jestem zadowolona że udało mi się to uruchomić bo próbowałam od dwóch lat i raz na jakiś czas miałam ochotę porąbać go na opał 😉

  3. Witaj!
    Ja także z (a w zasadzie spod) Trójmiasta. I mam owce 🙂 Chyba musimy jakiś zjazd pomorskich prządek zorganizować…

    • Ja się chętnie uśmiecham o runo do przędzenia 🙂 Sama kupę lat mieszkałam na wsi opodal Lęborka, ale ostatnio losy mnie do Trójmiasta rzuciły i moje owcze plany zostały odłożone „na kiedyś tam”. Mam nadzieję że za jakiś czas uda mi się wrócić na wieś i te wszystkie zamierzenia zrealizować, choć lista jest taka że nie wiem czy by mi żywota starczyło 😉
      Na zjazd jestem bardzo chętna, pod warunkiem że zdołam ogarnąć dzieci 🙂

  4. Ja też witam 🙂
    Patrząc na kołowrotek, na którym przędziesz to przypomina mi się mój stary też miałam cały mechanizm skrzydełka tylko o starej maszyny do szycia przypięty (niestety z jednym przełożeniem i bez hamulca)
    Piękna kolekcja wrzecion oraz motków :))

    • No mój też nie ma więcej przełożeń i hamulca. Jedyne co można regulować to prędkość kręcenia za pomocą pedała do maszyny. Niemniej działa w miarę dobrze (choć nieco przekręca nitkę) i na razie mi wystarcza. Moje nastawienie rekonstrukcyjne sprawia że kręcę raczej wrzecionem, ale nie ukrywam że na kołowrotku idzie znacznie szybciej 🙂 Nie idzie mi też tak ładnie jak na wrzecionie, ale myślę że z czasem będzie coraz lepiej 😀

Skomentuj

