Noworoczne wrzeciona

Zwykły wpis

Moje zeszłoroczne przędzenie upłynęło  pod znakiem runa i naturalnych kolorów. Kołowrotek niedawno odstawiłam, by z gotowych nici coś utkać – wkrótce zaprezentuję efekty na swoim blogu. Szpulki są puste, jednak stan ten nie potrwa długo 🙂

A to zdjęcia moich wrzecion, na których – jak widać – również są same naturalne kolory owczych run. Taki chyba mój los 😉 Największe wrzeciono przyjechało do mnie z Rumunii, wprost z cygańskich rąk. Próbowałam na nim prząść z użyciem przęślicy, próby trwają, bo zadanie to niełatwe.

Postanowienie noworoczne powinno brzmieć „więcej przędzenia”. Czego sobie i Wam życzę.

noworoczne_wrzeciona

9 responses »

  1. Witaj w Nowym Roku,

    Bardzo jestem ciekawa, czy masz jakieś swoje ulubione wrzeciono. Czy może też nitki „cienkie” wolisz prząść na jakimś, a grube na innym? Byłabym wdzięczna, gdybyś te wrzeciona opisała w jakimś poście – biorąc pod uwagę technikę przędzenia jak i przeznaczenie. Jako początkująca „wrzecionowa” prządka, bardzo potrzebuję takich informacji, a nie bardzo mam je skąd zaczerpnąć.

    Pozdrawiam serdecznie
    i dziękuję za prowadzenie tego bloga.

    • Witam w Nowym Roku 🙂 Odwiedziałam Twojego bloga ( niestety, nie mogę zamieszczać od jakiegoś czasu komentarzy na blogach -wrzuca je do spamu) i widzę, że przędziesz na wrzecionie od Kromskich.Z mojego doświadczenia wynika, że najwygodniej prząść na nim grubsze nitki -jest dość ciężkie i obraca się wolno. Do alpaki wybrałbym szybsze wrzeciono , bo apakowa nitka potrzebuje dużo skrętu. Podczas pracy, co jakiś czas sprawdzaj , czy nitka jest dostatecznie skręcona -przez rozciąganie jej w palcach – nie powinna się rozciagać .
      Życzę powodzenia 🙂
      p.s wysłałam Ci zaproszenie umożliwiające pisanie na blogu, gdybyś chciała porozmawiać o przędzeniu na wrzecionie i zadć jakieś pytania.

      • Dzięki za odpowiedź i zaproszenie. Chętnie dołączę.

        Oprócz Kromskiego mam jeszcze inne wrzeciono, z CD i ubijaczki do jajek. Ale jest kiepsko wyważone. Rzeczywiście wrzeciono Kromskich oceniam jako ciężkie.

        Czy do różnych czesanek – różne wrzeciona. Pojętna jestem 😉 prawda?

  2. O Alu, miło Cie czytać tutaj.
    Powiedz mi, jak się zdobywa cygańskie wrzeciona ? 😉
    Co jakiś czas mam chęć na nowe wrzeciono, jednak na tym się kończy. W zasadzie nie jestem przekonana, czy mi się przyda inne wrzeciono, skoro na tym od Kromskich kręcę rożnej grubości nici.

    • Praktyka, dużo praktyki 🙂 Dlatego niteczki wychodzą Tobie takie jak chcesz. Choć z alpaką to nie jest już takie proste, bo trzeba jej dać mnóóóstwo skrętu, żeby wyszło jak należy.

      Co do wrzeciona od Cyganów rumuńskich, to jest to prezent od koleżanki. Fajny przęślik do wrzeciona (z wyglądu, bo jak w użyciu, to nie wiem) można zrobić z tzw. donutów z kamieni półszlachetnych lub ze szkła, sprzedawanych na all. Do tego patyczek odpowiedniej średnicy i voila. Wrzecion nigdy dość!
      Swoje pierwsze wrzeciono wystrugałam sama z patyka znalezionego w lesie. Widać je na zdjęciu na lewo od „cygana”.

      • 😉 Własne wrzeciono mnie kręci i to bardzo, tylko, że jak wiesz, ja to postrzegałam wrzeciono jako współistniejące z haczykiem, a ten umieścić w patyku, to już babie samej nie tak prosto. Ale przecież haczyka być nie musi, przęślik mogę sobie zrobić z glinki i przemyśleć patyk. Gdzieś widziałam (chyba !) zasady obowiązujące przy wrzecionie, ale czy to był wywód teoretyczny sam dla siebie, czy miał coś wspólnego z praktyką, to nie wiem.

        A poza tematem.
        Czemu wordpress nie lubi bloggera i teraz mnie jakoś tak obco postrzega, że muszę się podpisywać ?

        • Niestety nie wiem, dlaczego WP nie akceptuje komentarzy osób regularnie piszących takowe. W założeniu pierwsza akceptacja administratora powinna umożliwić dalsze komentowanie bez utrudnień.

Skomentuj

